Prečo je problém s mliekom a mliečnymi výrobkami ?

Názory na mlieko a mliečne výrobky sa veľmi rôznia. Jedni ho vydvihujú, druhí zatracujú.

Mlieko sa považuje za zdravú potravinu. Obsahuje vitamíny viazané na tuk, napríklad A, D, E a mnoho minerálnych látok ako vápnik, fosfor, draslík a železo.

Prečo sa potom o mlieku často hovorí ako o nezdravej potravine? Nemyslí sa tým materské mlieko, to je pre dieťatko to najzdravšie, čo existuje.

Je to na jednej strane kvôli pocesu pasterizácie a homogenizácie, ktoré pôvodné surové mlieko znehodnocujú a taktiež kvôli tomu, že v mlieku sa často nachádzajú zbytky hormónov, ťažké kovy, baktérie, vírusy, plesne atď.

 

PASTERIZÁCIA MLIEKA

Pasterizácia mlieka znamená zahriatie mlieka na vysoké teploty, aby došlo k zničeniu všetkých choroboplodných zárodkov. Ide o lacnú alternatívu hygienických kontrôl.

Existuje však veľký rozdiel medzi pasterizovaným a surovým mliekom.

Pasterizované mlieko je znehodnotené mnohými spôsobmi, pretože proces pasterizácie úplne ničí vitamín A a do veľkej miery aj vitamín B a C. Taktiež ničí enzým fosfatázu, ktorý je potrebný pre absorpciu vápnika a ničí / mení aminokyseliny, čím znižuje stráviteľnosť proteínov z mlieka. Práve zmeny v mliečnych proteínoch môžu často vyvolávať nesprávne imunitné reakcie, ciže alergiu. Surové mlieko napríklad po čase skysne, zatiaľ čo pasterizované mlieko zatuchne. UHT produkty, čiže utrapasterizované produkty sú obzvlásť znehodnotené.

 

HOMOGENIZÁCIA MLIEKA

Homogenizácia mlieka je proces, ktorého cieľom je zmenšenie tukových guľôčok v mlieku, aby dosiahlo jemnejšiu konzistenciu. Mlieko je vtedy vystavené vysokému tlaku pri teplote 55 až 65°C, čím sa tuky obsiahnuté v mlieku štiepia na drobné častice tak, že tieto častice zostávajú suspendované a mlieko je krémovejšie.

Výrobcovia mlieka sa homogenizáciou mlieka snažia zabrániť vzniku olejových / tukových škvŕn a docieliť väčšiu jemnosť / krémovitosť mliečnych výrobkov. Mlieko však týmto procesom znehodnocujú. Tuk vystavený vysokej teplote a tlaku totiž zoxiduje a zatuchne.

Mlieka so zníženým obsahom tuku sú často zahusťované pridaním zoxidovaného sušeného mlieka. Homogenizácia mlieka sa používa okrem výroby mlieka aj pri výrobe takmer všetkých priemyselne produkovaných mliečnych výrobkov (jogurtov, zakysaných mliek, syrov, ...). Vo svojej ďalšej fáze spracovania mlieko stráca aj vápnik, ktorý sa niekedy do mlieka potom umelo pridáva.

A tak z poctivého kravského mlieka ostáva len biela farba. Preto sú homogenizované a pasterizované mliečne produkty tak často spájané s rastúcim výskytom rakoviny a ochorení srdca.

 

KRAVSKÉ MLIEKO AKO NAJČASTEJŠI POTRAVINOVÝ ALERGÉN

Mnohí poradcovia výživy a naturopati patria k odporcom konzumácie kravského mlieka. Niet sa čo čudovať, veď pasterizované kravské mlieko je najsilnejším a najčastejším potravinovým alergénom.

Milióny ľudí na svete má ALERGIU NA MLIEKO a mliečne výrobky, alebo trpí LAKTÓZOVOU INTOLERANCIOU, čiže neschopnosťou rozštiepiť a stráviť cukor kravského mlieka - laktózu. Výsledkom sú rôzne tráviace ťažkosti od jemného nafukovania až po hnačky. Laktózová intolerancia sa vekom zhoršuje. Trpí ňou viac ako 40 % ľudí nad 60 rokov.

Kravské mlieko obsahuje cholesterol a nasýtené mastné kyseliny, ktoré podporujú vznik aterosklerózy, a látku IGF-1 (insulin-like growth factor 1), ktorá podporuje vznik rakoviny (u žien je to vysoké riziko vzniku rakoviny vaječníkov a prsníka, u mužov rakoviny prostaty). V kravskom mlieku sú často zbytky hormónov, ťažké kovy, baktérie, vírusy, plesne atď. (Výnimkou je BIO mlieko).

Pozitívnejšie sa v porovnaní s bežne predávaným pasterizovaným a prípadne aj homogenizovaným kravským mliekom pristupuje k mlieku koziemu a ovčiemu a výrobkom z nich.  

 

KOZIE MLIEKO

Kozie mlieko má podobné zloženie ako kravské, obsahuje dokonca aj viac vápnika, fosforu a iných minerálnych látok, vitamínu A, riboflavínu, enzýmov a množstvo ďalších prospešných látok. Nachádza sa v ňom aj viac mastných kyselín s krátkym reťazcom, ktoré spôsobujú, že kozí tuk trávime lepšie ako kravský. Je dokázané, že až sedemdesiat percent detí, ktoré neznášajú výrobky z kravského mlieka, na kozie mlieko nie je alergických. Kozie mlieko vraj zlepšuje imunitu, preventívne účinkuje proti nádorovým ochoreniam, priaznivo vplýva na trávenie, odporúča sa pri ťažkostiach s hnačkami, pri kŕmení predčasne narodených detí a detskej podvýžive.

 

OVČIE MLIEKO

Slováci spotrebujú podstatne menej ovčieho mlieka ako kravského. Paradoxne, to ovčie obsahuje oveľa viac vitamínov (A, D, E, B12, B1), minerálov (vápnik, zinok) a druhov bielkovín, ktoré sú nenáročné na ľudské trávenie. Tiež má vysoký obsah tuku v spojení s mastnými kyselinami, ktorý optimalizuje pomer dobrého a zlého cholesterolu (viac o cholesterole sa dozviete v článku Existuje "dobrý" a "zlý" cholesterol?). Výhodou bielkovín v ovčom mlieku je fakt, že jeho mliečna bielkovina (kazeín) je ideálna takmer pre všetkých, ktorí netolerujú laktózu v kravskom, resp. kozom mlieku. Povesť veľmi zdravej potraviny má slovenská bryndza, hlavne pre veľký obsah vápnika.

Veľkým odporcom kravského mlieka je aj známy americký naturopat MUDr. Robert Morse. Citujem niektoré pasáže z jeho knihy:

Kravské mlieko je pre kravy. Má veľa bielkovín, minerálov a tukov, čo je veľmi dôležité pre teliatka, ktoré po prvom roku života vážia 150 až 250 kg. Deti samozrejme rastú oveľa pomalšie. Kravské mlieko obsahuje najmenej štyrikrát toľko bielkovín ako mlieko ľudské a viac ako šesťnásobok minerálov. Toto mlieko deti veľmi ťažko trávia. Ľudské telo produkuje oveľa menej enzýmov k štiepeniu mlieka ako krava. Bez dostatočného množstva správnych enzýmov trpia deti tráviacimi problémami a hromadením hlienu v dutinách, pľúcach, mozgu a ušiach. Zahlienenie, ktoré začína konzumáciou kravského mlieka je taktiež príčinou mnohých druhov alergií.

Okolo štvrtého roku života stráca väčšina detí enzýmy na trávenie mlieka, hlavne laktázu, ktorá štiepi laktózu – najdôležitejší cukor obsiahnutý v mlieku. Dôvod je jednoduchý: biologicky sme nastavení tak, aby sme približne okolo štvrtého roku boli odstavení od mlieka. Pretože už nemáme dosť enzýmov na štiepenie mlieka, trpíme po konzumácii mlieka zahlienením. Ak kravské mlieko varíme (pasterizujeme), teplo mení jeho chemické zloženie a povahu zo zásadotvornej na kyselinotvornú, plus sa zničia všetky vitamíny rozpustné vo vode. Dospelí nedokážu tráviť mlieko vôbec a pokiaľ ho konzumujú, skôr alebo neskôr ich čakajú obstrukčné problémy, ktoré môžu spôsobiť zápaly. Nachladnutie, chrípka, zdurené uzliny a mandle, problémy so štítnou žľazou, alebo akékoľvek iné lymfatické či respiračné ochorenie sa dá spravidla z veľkej časti pripísať na vrub nahromadeniu hlienu z mliečných výrobkov v tkanivách. 

Čo sa týka vápnika, najviac je zastúpený v sezamových semenách a v morskej zelenine (riasy). Aby mohol byť vápnik správne využitý, potrebuje horčík. V ovocí, v zelenine a predovšetkým v tmavo zelenej listovej zelenine sa vyskutuje spolu s horčíkom. V kravskom mlieku je však vápnika oveľa viac ako horčíka, čo ešte zhoršuje jeho zúžitkovanie. Odhaduje sa, že telo využije asi iba 20% tohto vápnika. Pritom z ovocnej šťavy využije oveľa viac vápnika ako z mlieka. U mnoho ľudí môžeme pozorovať, že pijú mlieko, berú vápnik v tabletkách, a aj napriek tomu majú osteoporózu. Musíme sa zamerať na zúžitkovanie vápnika v tele a nie na jeho doplňovanie. Riešením nie sú vysoké dávky vápnika, ale jeho správne zúžitkovanie. Štítna žľaza, prištítne telieska a nadobličky sú najviac zodpovedné za využitie vápnika v tele. Pokiaľ sú tieto žľazy zdravé, netrpí telo chorobami spôsobenými zlým zužitkovaním vápnika. Mlieko a mliečne výrobky sú jednou z hlavných príčin tvorby a rastu epitelových nádorov a lymfatických obštrukcií. Mnohé výskumy spájajú konzumáciu pasterizovaného mlieka s cukrovkou. Protilátky vytvorené pre boj s týmito zmenenými škodlivými mliečnymi bielkovinami totiž taktiež napádajú beta-bunky v slinivke. Beta-bunky na nachádzajú v Langerhansových ostrovčekoch v slinivke a vylučujú inzulín. Ďalším závažným problémom mlieka je pôsobenie rBGH – rekombinovaného hovädzieho rastového hormónu. Tento hormón sa používal na zvýšenie produkcie mlieka. Neskoršie výskumy preukázali, že je karcinogén a poškodzuje hormonálnu rovnováhu v tele.

Mnoho ľudí, ktorí dbajú o svoje zdravie, dnes konzumuje acidofilné mlieko a zakysané mliečne produkty s laktobacilmi. Lactobacily sú baktérie, ktoré sa zúčastňujú štiepenia mliečnych bielkovín a mliečnych cukrov. V tele ich môžeme nájsť všade, kde sa tvoria toxíny z mliečných výrobkov, napríklad v slinách, v lymfatickom systéme, vo vagíne atď. Keď človek nekonzumuje mliečne produkty, nemá prečo sa potom dodatočne „dopovať“ laktobacilmi. Pre zdravie je však oveľa dôležitejšie očistiť telo od týchto toxínov a od baktérií, ktoré sa nimi živia."

Pred niekoľkými rokmi dnes už bývalý minister zdravotníctva USA, C. Everett Koop, vyhlásil: „Mliečne výrobky nie sú pre nás vhodné.“ Nedávno USDA (US Department of Agriculture – americké ministerstvo poľnohospodárstva) potvrdilo, že každodenná reklama na mlieko je zavádzajúca a že priznávajú fakt, že konzumácia mlieka podstatne zvyšuje riziko rakovín, srdcových ochorení, artritídy a iných metabolickych a infekčných ochorení. Chcú, aby reklamy na mlieko na tieto skutočnosti upozorňovali. USDA sa tiež sťažuje, že reklamy často uvádzajú ľudí do omylu, keď uvádzajú, že samotný vápnik z mlieka dokáže zabrániť vzniku osteoporózy. To je zavádzajúce, keďže vápnik z mlieka sa ťažko v ľudskom tele vstrebáva a okrem toho k vstrebávaniu vápnika je potrebný prírodný vitamín D. Príjem mliečnych produktov totiž blokuje vstrebávanie vápnika do ľudského organizmu. Nadbytok proteínov v kravskom mlieku je taktiež hlavným vinníkom ostereoporózy. Tieto fakty sú však mliekárenským priemyslom v reklamách na mlieko cieľavedome tajené. Britský výskumník Dr. Hegsted roky skúmal geografický výskyt osteoporózy. Zistil, že krajiny, ktoré sú najväčšími konzumentmi mlieka a mliečných výrobkov, majú aj najväčší výskyt osteoporózy. Je presvedčený, že mlieko je jedným z hlavných faktorov vzniku osteoporózy. Ďalším argumentom proti mlieku sú migrény. Už v roku 1780 upozornil britský vedec John Fetherle svojou štatistikou na vzťah medzi konzumáciou syrov a migrénovými bolesťami hlavy. Ďalšie výskumy to len potvrdili. Príčinou veľkej časti bolestí hlavy je mliečna bielkovina kazeín. Mlieko a výrobky z neho majú schopnosť neutralizovať kyselinu soľnú, ktorú vylučujú žľazy v stenách žalúdka. Kazeín naväzuje žalúdočnú kyselinu (preto sa mlieko odporúča ako prvá pomoc ľuďom s pálením kyseliny), čím sťažuje nielen prácu žľazám, ale narúša celkové vstrebávanie ostatných nedobre natrávených živín. Výsledkom je sústavný hlad, telo si pýta živiny, ktoré nemôže vstrebať... USDA prehlasuje, že množstvo ľudí považuje kravske mlieko za hodnotný a zdravý produkt a že to je výsledkom komercializácie mlieka a jeho propagácie za účelom nie zdravotným, ale za účelom miliardových ziskov. Profesorka Jane Plant vo svojej knihe Your Life in Your Hands (Tvoj život je v tvojich rukách) opisuje, prečo verí, že vzdávanie sa mlieka je kľúčom k porazeniu rakoviny prsníka,... 

 

AKÝ NÁZOR NA MLIEKO MÁ AJURVÉDA ?

Ajurvéda, najstarší prepracovaný ucelený zdravotný systém na svete pochádzajúci zo starej Indie, má s mliekom tisícročné skúsenosti. Považuje ho však za vhodné len pre ľudí s výkonným tráviacim ohňom. Mlieko by sa nemalo piť studené, vhodné množstvo je nie viac ako 2-3 dl denne, je nevhodné kombinovať ho s inými potravinami (okrem niektorých varných postupov, napr. s obilninami) a tiež čas jeho konzumácie je odporúčaný len v dobe, keď zaťaží minimálne organizmus (medzi 7. a 9. hodinou rannou alebo večernou). Niektoré korenia – napr. ďumbier (zázvor), kardamón, škorica, muškátový orech, klinčeky – výrazne zlepšujú jeho stráviteľnosť, zvlášť v kombinácii s medom. Ak sa pije mlieko surové čerstvé, je vhodné ho krátko prevariť. Súčasná veda akceptuje najmä údaj o vhodnom množstve (nie viac ako 2-3 dl denne) a prehlasuje, že konzumácia väčšieho množstva mlieka a mliečnych produktov vedie okrem iných ťažkostí k nadváhe a obezite, veď pohár mlieka má okolo 700 kJ. Každá ďalšia konzumácia mliečnych výrobkov – syrov, nátierok, zmrzliny – po vypití odporúčaného množstva je teda už v rámci dňa navyše. Na doplnenie: na výrobu 1 kg syra je potrebných priemerne 11-15 litrov mlieka (podľa tvrdosti syra) a soľ (viaže vodu v organizme) – netreba ho teda zjesť veľa na to, aby človek priberal. 

Na tému konzumácie mlieka a mliečnych výrobkov je veľa diskusií a protichodných tvrdení.

Je na každom, aby si urobil vlastný názor. 

Zdroje:
[1] Robert S. Morse: Zázračná detoxikace
[2] internetový portál biospotrebitel.sk
[3] internetový portál zdravie.pravda.sk
[4] internetový portál pluska.sk
[5] internetový portál badatel.sk
[6] Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net

Mohlo by vás zaujímať:
Čo je to glykemický index ?
Cukry (sacharidy) a ich metabolizmus
Ako je to s bielkovinami ?
Zázračná detoxikácia surovou rastlinnou stravou podľa doktora Morsa
Aké oleje používať na bezpečné vyprážanie a pečenie ?
Ajurvédska výživa


Zdieľajte článok na sociálnych sieťach


 

Napíšte svoj názor k článku

comments powered by Disqus
Pravidlá pridávania príspevkov

Najčítanejšie články

 Plesňové a kvasinkové infekcie
 Ľanovo-proteínová liečebná diéta
 Delená strava
 Stravovanie podľa krvných skupín
 Detoxikačné kúry proti parazitom v tele
 Detoxikácia čreva
 Psychosomatika - výpoveď duše telom
 Chia semienka
 Aké oleje používať

Zoznamy

 Zoznam potravinových prísad "éčok"
 Zoznam nebezpečných "éčok"
 Zoznam alternatívnych terapií
Kurzy, semináre, akcie
Ďalšie kurzy, semináre, akcie
Bioštýl a ezoterika 2017
ONLINE SEMINÁRE - čínska medicína, feng-shui, osobnostný rozvoj, ...
Výchova detí metódou NEVÝCHOVY
Pôrod bez obáv - online video kurz
Upozornenie: Uvedené informácie majú informatívny charakter, sú pravidelne aktualizované a nie sú právne záväzné. Za správnosť informácií neručíme. Akékoľvek používanie nami poskytovaných informácií je na vlastnú zodpovednosť. Pred začatím terapie, detoxikácie alebo pôstu sa vždy poraďte so svojim lekárom alebo online na zdravie.sk.


TOPlist