Ako sa správne a zdravo stravovať?

Všetci vieme, že strava výrazne ovplyvňuje celkový zdravotný aj duševný stav človeka. Často však nevieme, čo to vlastne znamená zdravo sa stravovať.

V známom, často opakovanom prísloví „Sme to, čo jeme“, sa ukrýva veľa pravdy. Spomína to dokonca aj prastará indická ajurvéda, ktorej neoddeliteľnou súčasťou sú konkrétne zásady stravovania a kombinácie potravín pre dobré trávanie.

Určite nám dáte za pravdu, že jedlo varené s láskou každému chutí viac. Hlavne vtedy, keď je oň starostlivo postarané už od jeho „začiatku.“ To znamená, že nie je len varené s láskou, ale aj pestované s láskou. Vtedy máme na tanieri to najlepšie jedlo, ktoré prospieva nášmu telu (kostiam, pokožke, orgánom), ale aj duši (nálade).

Kedy však človek získa záruku, že zvolil tú správnu stravu? Internet je v dnešnej dobe plný informácií o zdravej výžive, zdravom životnom štýle a jedinečných výživových doplnkoch. A práve preto má bežný človek – laik často problém nájsť pre neho "to pravé".

Jednoduchým riešením je dbať na dostočný prísun kvalitnej čerstvej zeleniny a ovocia (aspoň polovica dennej stravy) a kupovať poctivé potraviny a farmárske produkty od lokálnych farmárov a miestnych gazdov. Sú to potraviny vypestované v blízkom okolí a častokrát aj v bio kvalite alebo aspoň bez zbytočných chemikálií. Nedostatok dôležitých vitamínov (vitamíny B, C, D, ...) či minerálov (horčík, zinok, jód, ...) v nekvalitných priemyselne spracovaných potravinách spôsobuje človeku zdravotné ťažkosti, ktoré často ani nedokáže sám odhaliť.

Lokálne potraviny od farmárov a iných výrobcov sú voňavé a chutia neporovnateľne lepšie ako produkty z tovární na potraviny, v ktorých ide predovšetkým o zisk (na úkor kvality). Najlepšie sú kvalitné domáce suroviny, ale nie každý má možnosť alebo chuť vypestovať si vlastnú zeleninu a ovocie

Lokálne potraviny a poľnohospodárske produkty sú v dnešnej dobe oveľa viac prístupné vďaka propagácii na internete, čo aj využívajú mnohí moderní mladí farmári a rodinné farmy. Napríklad internetový portál naRinku.sk, kde si môžete vybrať z rôznych farmárskych produktov či služieb od lokálnych farmárov a gazdov. Či už ide o mäsové výrobky, obilniny alebo mliečne produkty, výrobcovia svojím dobrým menom garantujú kvalitu a čerstvosť. A čo je najdôležitejšie, viete od koho daný produkt kupujete. Kúpou farmárskych produktov sa podporuje aj lokálna ekonomika. Je to teda jednoduchý spôsob ako pomáhať udržiavať silu a charakter regiónu pre ďalšie generácie, čo je veľmi dôležité.

Podpora miestnych farmárov má dopad aj na permakultúru, čiže na dosiahnutie harmonického a trvalo udržateľného spojenia krajiny a ľudí. Mimochodom, aj permakultúra zdôrazňuje dôležitosť prijatia osobnej zodpovednosti za konanie každého z nás. Výborným riešením sú aj komunitné záhrady, ktoré poskytujú ľuďom možnosť zlepšiť si svoje životné prostredie a vypestovať si čerstvé bylinky, zeleninu, ovocie alebo okrasné rastliny. Keď bude zabezpečený dostatočný odbyt farmárskej produkcie, počet farmárov môže v budúcnosti rásť. A naša krajina tým môže posilniť a zvýšiť svoju potravinovú sebestačnosť.

Jedlo vyrobené z kvalitných zdravých surovín má viac nutričných hodnôt a dodáva tiež viac energie. Nechutí vám tzv. zdravé jedlo? To sa stáva vtedy, ak si človek zvykne na stravu z polotovarov, ktoré sú plné soli, tuku a cukru. Potom je pochopiteľné, že mu zdravé jedlo, ktoré väčšinou nemá tak výraznú chuť, príde málo chutné. Je to však iba otázka zvyku.

Zdravé jedlo nemusí byť nudné, bez chuti či nápadu. Dokonca nemusí byť ani náročné na prípravu. Vyžaduje si to istú prax, no také ryby, hydina, zelenina a ovocie či celozrnné alebo kváskové výrobky, môžu chutiť neskutočne dobre :).

Prečo kedysi nebolo toľko ochorení ako dnes?

Okrem mnohých iných vecí hlavne preto, že kedysi ľudia žili jednoduchšie, mali menej stresu a viac pohybu, ale hlavne jedli čerstvé miestne potraviny a občas držali pôst. Celozrnné obilniny boli v minulosti každodennou súčasťou jedálnička našich predkov. Ovos, jačmeň, pohánka, špalda či pšeno sú pre mnohých z nás väčšou neznámou ako krevety z prímorských krajín. To určite stojí za zamyslenie.

Pár jednoduckých rád na záver ako prejsť na zdravšie stravovanie:

  • v strave by malo prevládať čerstvé sezónne ovocie a zelenina
  • kupovať kvalitné suroviny od miestnych farmárov
  • nebáť sa jednotlivé druhy potravín navzájom kombinovať a sledovať pritom svoje trávenie (po jedle by nám nemalo byť "ťažko")
  • menej soliť a jedlo správne dochucovať bylinkami, cesnakom, cibuľou atď.
  • piecť radšej pomalšie a dlhšie, aby sa chuť koncentrovala
  • skúsiť niekedy na zvýraznenie a zlepšenie chuti do zeleniny pridať za hrsť na sucho opečených orechov alebo semienok
  • piť čistú pramenitú vodu
  • pár krát do roka si dať pôst alebo detoxikáciu


Zdieľajte článok na sociálnych sieťach


 

Najčítanejšie články

 Plesňové a kvasinkové infekcie
 Ľanovo-proteínová liečebná diéta
 Delená strava
 Stravovanie podľa krvných skupín
 Detoxikačné kúry proti parazitom v tele
 Detoxikácia čreva
 Psychosomatika - výpoveď duše telom
 Chia semienka
 Aké oleje používať

Zoznamy

 Zoznam potravinových prísad "éčok"
 Zoznam nebezpečných "éčok"
 Zoznam alternatívnych terapií

Kurzy, semináre, akcie
Ďalšie kurzy, semináre, akcie
Jan Hnízdil: Příběhy obyčejného uzdravení
ONLINE SEMINÁRE - čínska medicína, feng-shui, osobnostný rozvoj, ...
Výchova detí metódou NEVÝCHOVY
Pôrod bez obáv - online video kurz
Upozornenie: Uvedené informácie majú informatívny charakter, sú pravidelne aktualizované a nie sú právne záväzné. Za správnosť informácií neručíme. Akékoľvek používanie nami poskytovaných informácií je na vlastnú zodpovednosť. Pred začatím terapie, detoxikácie alebo pôstu sa vždy poraďte so svojim lekárom alebo online na zdravie.sk.


TOPlist